Sigtunastiftelsens författarstipendiater 2016

Sedan 1937 har Sigtunastiftelsen delat ut författarstipendier. Stipendiet innebär fyra veckors fri vistelse på Sigtunastiftelsen och under de år som stipendiet utdelats har många av 1900-talets stora författare vistats på Sigtunastiftelsen. I år går Sigtunastiftelsens författarstipendier till Magnus Bärtås, Monika Fagerholm, Matilda Gustavsson och Ulrika Kärnborg.

Magnus Bärtås

BärtåsMagnus Bärtås (1962-) är konstnär, filmare, författare och professor i fri konst på Konstfack i Stockholm sedan 2008, där han arbetat som lärare sedan 1997. Han växte upp i Småland, bland annat i Ljungby, flyttade till Stockholm i början på 1980-talet och är sedan början av 1990-talet verksam där som bildkonstnär. Han forskarutbildade sig på Konsthögskolan Valand i Göteborg från 2004 på den nya disciplinen Konstnärlig forskning och disputerade 2010 med avhandlingen You Told Me – verkberättelser och videoessäer.

Sedan början av 2000-talet har författaren Magnus Bärtås tillsammans med författaren Fredrik Ekman gett ut flera uppmärksammade essäböcker: Orienterarsjukan – och andra berättelser (2003); Innanför cirkeln – en resa bland damanhurianer, yezidier och swedenborgare (2005); Alla monster måste dö (2011); Yezidier – en reseessä (2014). Alla monster måste dö – en reportagebok om diktatur som konst utifrån en gruppresa i Nordkorea – nominerades till Augustpriset.

Som författare rör Magnus Bärtås sig i genren mellan essä och reportage – en slags hybridböcker, där samtalet, resan och källmaterialet driver fram texten, berättelsen. Som konstnär arbetar han konceptuellt och genreöverskridande med bl.a. filmen som medel och berättaren, historien, texten som metodisk utgångspunkt – filmiska essäer. Exempel på dessa filmiska essäer är Madame & Little Boy (2010) – med den amerikanska musikern Will Oldham; Biografi (2012); Miraklet i Tensta (Theoria) (2012). Hans senaste filmessä utgår från den fiktiva karaktären Johnnie Walker i Haruki Murakamis bok Kafka på stranden. Miraklet i Tensta (Theoria) deltog på Venedigbiennalen 2015. Magnus Bärtås färdigställer nu en ny filmisk essä.

Magnus Bärtås konstnärliga verksamhet rör sig i det överlappande fältet mellan bildkonst, film, litteratur och historia och den gemensamma metodologiska utgångspunkten är mikrohistorisk, där detaljer och fenomen, personer och historiska händelser i periferin används prismatiskt för att förstå och belysa större och mer välkända historiska sammanhang.

Monika Fagerholm

Monica FagerholmMonika Fagerholm (1961-) är en finlandssvensk författare, född i Helsingfors och bosatt i Tenala, Raseborg. Hon har studerat psykologi och litteratur vid Helsingfors universitet och avlade kandidatexamen i humanistiska vetenskaper 1987.

Monika Fagerholm debuterade 1987 med Sham – en serie prosastycken – och gav 1990 ut romanen Patricia. Hon fick sitt definitiva genombrott med romanen Underbara kvinnor vid vatten 1994, vilken nominerades till Finlandiapriset, Augustpriset, EU:s Aristeionpris samt International IMPAC Dublin Literary Award och fick Runebergspriset. Boken filmatiserades av Claes Olssons 1998 och har översatts till nio språk. 1998 kom romanen Diva och 2005 Den amerikanska flickan, vilken tilldelades Augustpriset – två böcker som har beskrivits som moderna klassiker och haft stark inverkan på yngre författargenerationer. Hennes senaste böcker är Glitterscenen (2009), Havet (2012) – fyra lyriska essäer tillsammans med Martin Johnson, samt Lola uppochner (2012). Tre gånger har Monika Fagerholm varit nominerad till Nordiska Rådets Litteraturpris.

Monika Fagerholms huvudmotiv är ofta flickor i marginalen och ungdom som tillstånd, utifrån en feministisk tanke, där flickan är hjälte med en egen och samtidigt allmän existentiell problematik: Den kvinnliga huvudpersonen har alla möjligheter men mycket liten beredskap att ta vara på dem och hon hävdar den geografiska och sociala marginalen som centrum, med de dramatiska konflikter som då uppstår. Monika Fagerholm färdigställer nu en ny roman.

Matilda Gustavsson

MatildaMatilda Gustavsson (1987-) är kulturjournalist och författare. Hon har en kandidatexamen i litteraturvetenskap vid Lunds universitet och är utbildad journalist. Som kulturjournalist startade hon i Sydsvenskan 2010 och är sedan 2013 frilansjournalist på framförallt DN Kultur, där hon skriver uppmärksammade krönikor, reportage och personporträtt inom ämnesområden som litteratur, musik, film och annan populärkultur, religion och politik. Hon har bl.a. gjort DN:s stora söndagsintervjuer med namn som Jonas Hassen Khemiri och Kristina Lugn och har kallats ”reportagets mästare”.

Matilda Gustavsson bidrog 2014 i antologin Jag älskar din bror men jag hatar dig – med texter från musiktidskriften Novell, där hennes reportage handlar om hur bandet Ultima Thule formade dagens Sverigedemokrater. 2015 debuterade hon som skönlitterär författare med den självbiografiska novellen Den här tidens lidanden i Bonniers litterära magasin Granta, vilken översatts till engelska och ska publiceras i internationella Granta. Matilda Gustavsson färdigställer  nu en kommande roman.

Ulrika Kärnborg

Ulrika KärnborgUlrika Kärnborg (1969-) är författare, dramatiker, samhällsdebattör och kritiker. Hon föddes och växte upp i Södertälje. Efter studier vid Lunds universitet och Roskilde universitet i litteraturvetenskap, cultural studies och journalistik, började hon sin bana som kritiker i Sydsvenskan. 1995-97 var hon anställd som ledarskribent på Expressen. 1997 började hon på Dagens Nyheter, där hon varit verksam som redaktör, kritiker och krönikör fram till 2010. 2010-12 medverkade hon regelbundet som kritiker i Aftonbladet och sedan 2012 är hon ledarskribent på Dagens Arena samt kritiker för GP och Expressen. Ulrika Kärnborg har också arbetat som programledare på UR och SR.

Som författare har Ulrika Kärnborg bl.a. utgivit en biografi om den svenska 1800-talsförfattaren Fredrika Bremer (2001) och en essäsamling om pilgrimsvandringar (2003). Hon debuterade som skönlitterär författare 2008 med den uppmärksammade romanen Myrrha, ett viktorianskt relationsdrama som delvis har verklighetsbakgrund. 2010 gav hon ut samtidsromanen Som om – ett triangeldrama med ödesdigra konsekvenser som utspelar sig i Lund och Köpenhamn, där hon fortsätter sin undersökning av vad makt och begär kan göra med människor som hon påbörjade i Myrrha. 2011 gav hon ut fackboken Vad är litteratur, 2013 novellen Mammalia och 2015 fackboken Klickokratin : Mediekrisens första offer är sanningen – en bok om journalistikens kris och vad som kan komma av den, med ett historiskt perspektiv.

Efter att ha läst på Stockholms dramatiska högskola, har Ulrika Kärnborg även skrivit dramatik, fyra pjäser för Radioteatern och Stockholms stadsteater: Kulturnatt (2011), Kvinnan med den blå behån (2012), Förr var jag hans apelsinblomma. En pjäs om Natascha Kampusch (2012), samt Maria Villas död (2014). Ulrika Kärnborg färdigställer nu ett större romanprojekt.