Sigtunastiftelsens Författarstipendiater 2017

Sedan 1937 har Sigtunastiftelsen delat ut författarstipendier. Stipendiet innebär fyra veckors fri vistelse på Sigtunastiftelsen och under de år som stipendiet utdelats har många av 1900-talets stora författare vistats på Sigtunastiftelsen. I år går Sigtunastiftelsens författarstipendier till Alva Dahl, Maxim Grigoriev, Mats Söderlund och Sara Villius.

 

Alva Dahl (1985-) är översättare, författare, redaktör, kritiker samt doktorand i nordiska språk. Hon växte upp i Järna söder om Stockholm och är idag bosatt i Uppsala. 2007 tog hon en fil. kand. i praktisk svenska och 2009 masterexamen i översättarprogrammet på Uppsala universitet. Efter sin avhandling, framlagd vid Uppsala universitet 2015, är hon verksam där vid Institutionen för nordiska språk med forskning och undervisning. I avhandlingen I skriftens utkanter (2015) analyserar hon interpunktionens funktioner i tre samtida svenska romaner och hennes forskning kan betecknas som stilistisk, där intresset ligger på hur vi kan förstå skönlitterära texter som språkliga yttranden som produceras och förstås i samspel. I sin bok Interpunktion : Om skiljetecken och textens nyanser (2016), populäriserar hon sin forskning i en handbok för läsande och skrivande med fokus på skiljetecknens roll i vardagens texter.

Sedan 2009 har Alva Dahl verkat som frilansande översättare av framförallt engelsk skönlitteratur. Hon började översätta för tidskrifter och sedan 2012 för novellförlaget Novellix, som hon som redaktör var med och startade tillsammans med Lena Hammargren 2011, och för vilket hon översatt noveller av Merethe Lindström, Virginia Woolf och Doris Lessing. För sina större översättningar har hon hyllats, inte minst texterna av David Foster Wallace: Blek kung (2012) och Texter (2013), men även NW (2013) av Zadie Smith och Avd. för grubblerier (2016) av Jenny Offill. Jämte forskningen och översättandet, har Alva Dahl skrivit ett par noveller: Plan 3 (2012) och Allt har sin tid (2014). Allt har sin tid är en närgången berättelse om att göra upp med sitt förflutna, där huvudpersonen Sabina möter sin förövare i ett helt nytt sammanhang. Hon har även skrivit essäer och kritik för tidskrifter som Ord & bild, Pilgrim, Nutida musik, Språkbruk, Uppsala nya tidning, Borås tidning. Essäerna kretsar kring ämnen som litterärt språk, musik, kristen livstolkning.

Alva Dahls nya projekt är en planerad biografi över översättaren och författaren Gunnel Vallquist och hennes relevans idag.

 

Maxim Grigoriev (1980-) är författare, översättare, redaktör och frilansande kulturjournalist. Han är född i Moskva, uppvuxen i Stockholm och bor delvis i Porto i Portugal och i Paris. Hans prisade debutbok, novellsamlingen Städer, kom ut 2014 på Bonniers och tilldelades Borås tidnings debutantpris. Novellsamlingen utspelar sig i några olika Europeiska storstäder och rör sig gärna i såväl stadens som människolivets utkant, där årstid och stämning är viktigare än tid och berättelse, och genomsyras av längtan, liksom av stilistisk elegans: ”Maxim Grigorievs lekfulla men i grunden vemodiga noveller gör något mycket intressant med litteraturen och världen.” (Jonas Thente, DN). Romanen Nu kom 2016 och utspelar sig också i städer, som Berlin, Paris, Lissabon. Man får följa filosofistudenten Herman, som tycker sig finna en väg ut ur världen i en informationsmättad digital verklighet där världen smälter samman till ett enda pågående nu: ”…Grigoriev förstärker en känsla som jag tror utmärker vår tid.” (Viktor Malm, Sydsvenska Dagbladet). Han har även publicerat noveller och poesi i tidskrifter och antologier.

Förutom sitt författarskap, verkar Maxim Grigoriev sedan 2008 som översättare av rysk skönlitteratur. Han har översatt böcker av Nick Perumov, Venedikt Jerofejev, Arkadij Babtjenko och Olga Slavnikova för förlaget Ersatz, där han även är redaktör. Han medverkar även som redaktör för Bonniers Panache-serie. Som kritiker har Maxim Grigoriev publicerat längre essäer om litteratur för tidskrifter som Kritiker, Arche, Ord & Bild, samt mer populärt om litteratur i Axess, Neo, Respons, SvD m.fl. Förutom litteratur har han även skrivit om fotografi och arkitektur.

Maxim Grigoriev har nu ett nytt romanprojekt på gång under arbetsnamnet Europa.

 

Mats Söderlund (1965-) är författare, poet, essäist och har under ett tiotal år jobbat som facklig ordförande inom Sveriges Författarförbund och KLYS, och framträtt som kulturpolitisk debattör. Han föddes i Sundsvall, växte upp i Skellefteå och studerade skapande svenska, teoretisk filosofi, humanekologi vid Umeå universitet vid mitten av 1980-talet.

1992 debuterade Mats Söderlund med diktsamlingen Det står en pöbel på min trapp och vann det årets Katapultpris för bästa skönlitterära debut. Han har sedan dess gett ut sex diktsamlingar, ett par essäböcker och en roman. Övriga diktsamlingar är: Lyfter din kropp till sist (1995); inte en fågels öga (1998); ljus av och på; (1999); Stillhetens sträckta halsar, (2002); Hyperparasiterna (2006); Komage (2008) och Årorna i Flocktjärn (2016). Han brukar beskrivas som en av samtidens mest särpräglade naturlyriker. I hans poesi tar sig naturen ofta skrämmande och hotfulla drag. I hans senaste diktsamling ser kritikern Mats O. Svensson en poetik: ”poesin är sig själv nog. Den tjänar ingen men är nödvändig för demokratin och människan. Eftersom dikten med sitt språk skär ’upp lögnen. Skär upp samförståndet. Skär upp den politiska retoriken.’ Alltså poesin som ett andrum, och en kritisk spegel.”  I romanen Observatoriet (2013), känns delar av det lyriska landskapet igen. Den är en uppväxtskildring om en pojke i en liten norrländsk by, som plågas av ensamhet, de vuxnas tystnad och gränslösa sexualitet. Om Observatoriet skrev Kaj Scheuler: ”En suggestiv bok om en pojkes liv, som innehållsmässigt och språkligt kryper under skinnet på läsaren, det är en uppväxtskildring som är direkt drabbande”.

Göra kärlek (2012) är en essä om manlighet och kärlek, en personlig uppgörelse med mansrollen. Göra män (2015) är en fristående uppföljare där Söderlund lyfter ett fördjupat samtal om manlighet och hur sensitiva och lyhörda pojkar tränas att bortse från sina känslor och sin intuition. Mats Söderlund var ordförande i Sveriges Författarförbund 2005–12. Han blev därefter ordförande i Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd (KLYS) 2013–15.

Mats Söderlunds senaste bokprojekt är en serie av böcker för unga och unga vuxna med teman som rör klimat- och vattenfrågor, mänskliga rättigheter, identitet och berättande.

 

Sara Villius (1976-) är författare, dramatiker, barnboksförfattare och redaktör. Hon är född i Uppsala, men bor sedan flera år i Stockholm. Sara Villius har bl. a. arbetat som litteraturproducent på Lava i Kulturhuset, Stockholm, drivit bokförlaget Ink och arbetat som barnboksredaktör. Hon tog tillsammans med Fredrik Nilsson några år i början på 00-talet över uppstickarförlaget Ink efter skaparna Björn Wiman och Niklas Drake, vilket riktade in sig på den nya, unga, svenska litteraturen. Efter att ha gått Skurups skrivarlinje och författarutbildningen Litterär gestaltning på Göteborgs universitet, debuterade hon 2002 med kortromanen Nej, det är en snöklump och året därpå utkom Battle. Dessa kortromaner, liksom romanen Sex (2008), har temat barn och ungdomars utsatthet och identitetssökande, och prisades både av läsare och kritik för sin inlevelse i ungdomars turbulenta känsloliv och sitt raffinerade språk, där berättelsens drama inte utsägs utan gestaltas i textskärvornas mellanrum. Hon tilldelades Stockholms stads kulturpris 2002, liksom de litterära priserna S.K.A.M:s debutantpris 2003 och Carl-Johan Vallgrens litteraturpris till yngre författare 2004.

Sedan några år tillbaka skriver Sara Villius även för film och tv och arbetar med radiodokumentärer för P1 och olika podcasts. Hon har skrivit pjäserna Miss Kollo (2013) och Kyrkogården (2016) för Radioteatern P1, liksom pjäsen Madonna (2013) för Sveriges Podteater. Hon har också skrivit radiodokumentärer i mikroformat för podcasts och nominerats och vunnit flera Short Dox Radio-priser på Tempo Dokumentärfestival: Platserna (2013 vinnare), Flicka 6 år (2014 nominerad), Vittnet (2015 nominerad), Passageraren (2015 vinnare). För tv har Sara Villius skrivit avsnitt för Molanders (Svt) 2013 och skrivit manuset Praktikanten för Novellfilmssatsningen 2012.

Sommaren 2017 utkommer Sara Villius med sin första barnbok med illustrationer av norska Mari Kanstad Johnsen.

Författarstipendiater 1937 – 2017

Mer om Sigtunastiftelsens stipendier